Artificial Impact

Een bordspel over de algoritmen en de impact van Artificial Intelligence

Artificial Impact is een bordspel in de vorm van een Deep Learning algoritme voor risicovoorspelling, ontwikkeld om mensen bewust te maken van de werking en de maatschappelijke impact van Artificial Intelligence (AI).

Het spel is ontwikkeld door Wouter Moraal in co-productie met V2_Lab for the Unstable Media (Rotterdam).

Artificial Impact is gemaakt om enerszijds mensen te leren hoe Deep Learning algoritmen werken, en anderszijds om mensen te waarschuwen voor de mogelijke gevolgen van falen en misbruik van AI.

Artificial Impact werd gespeeld bij V2_ Media Lab en Sensorlab.

Mensen spelen Artificial Impact bij Sensorlab (Foto Benjamin Hull)

In de afgelopen twee decennia heeft het veld van kunstmatige intelligentie (AI) snel aan kracht gewonnen. Vooral Deep Learning – computerprogramma’s die werken zoals hersenen – is een term waar de meeste mensen wel eens van hebben gehoord.

Veel dingen die aanvankelijk onmogelijk leken, werden bereikt door deep learning: van het herkennen van objecten op afbeeldingen tot het vertalen van teksten. Maar algoritmen zoals deze worden ook gebruikt voor serieuzere zaken.

Bedrijven en overheden gebruiken deep learning-algoritmen om verzekerings-, krediet- en frauderisico’s te voorspellen. En politiediensten en rechtbanken experimenteren met AI-oplossingen om te voorspellen waar misdaad zal plaatsvinden en wie in de toekomst waarschijnlijk opnieuw misdaden zal plegen.

Artificial Impact is een bordspel dat werkt als een Deep Learning algoritme. Tijdens het spel moeten de spelers eerst het algoritme trainen door gebruik te maken van een dataset en door verbindingen tussen de neuronen op het bord te veranderen.

Er is bewust gekozen voor de fysieke bordspelvorm in plaats van een digitale spelvorm. Bij digitale games worden algoritmen verborgen voor de speler, terwijl bij fysieke bordspellen de spelers zelf de regels – en dus het AI algoritme – moeten uitvoeren. Zo leren de spelers direct hoe een Deep Learning algoritme precies werkt.

Aan het einde van het spel worden de spelers geconfronteerd met hun eigen creatie: een autodidactisch risicovoorspellings-algoritme. De spelers worden dan zelf beoordeeld door het algoritme en ervaren de gevolgen aan den lijve.

Veel van de verhalen die verband houden met deze definitieve beoordelingen van de spelers zijn gebaseerd op echte gevallen waarin AI achteloos werd gebruikt en mensenlevens op alarmerende manieren beïnvloedde.

Het bordspel wordt gespeeld door 2-4 spelers en duurt ongeveer 30 minuten. Artificial Impact is beschikbaar voor workshops en kan eventueel zelf worden geprint en gebouwd.

Vrouw wijst naar bord Artificial Impact
Wouter Moraal spreekt over Artificial Impact
Artificial Impact in focus

Specificaties

Artificial Impact, 2018. Een bordspel met een speelbord (formaat A2), datakaarten, een spelregelboekje, en een informatiebord. De geschreven instructies en kaarten zijn in het Engels. Artificial Impact is beschikbaar voor workshops en tentoonstellingen. Het spel kan door geïnteresseerden zelfs bij de lokale printshop worden geprint, gesneden en in elkaar gezet (zie Downloads en Links).

Foto’s door Wouter Moraal, Roland van Dierendonck, Benjamin Hull en V2_Lab for the Unstable Media.

Het spel is ontwikkeld door Wouter Moraal in co-productie met V2_Lab for the Unstable Media (Rotterdam). Speciale dank aan Marcel Schouwenaar, Fere van Diggelen, Jeremy Falger, Carlotta Lupi en iedereen die het spel in de beginfase hebben helpen testen tijdens de Utrecht Game Nights.

Downloads & Links

Op de website van Artificial Impact vind je meer informatie.

Download hier de Print & Play versie van Artificial Impact inclusief het informatiebord voor tentoonstellingen (ZIP bestand).

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.